مقالات

کاربرد اسید اچ در دندانپزشکی

ژل اسید اچ

ابزارها و مواد مخصوصی در دندانپزشکی استفاده می شوند که اغلب در فرآیند ترمیم دندان عملکرد خوبی دارند. یکی از موادی که در دندانپزشکی بسیار پرکاربرد است، ژل اسید اچ می باشد که به منظور آماده کردن دندان برای ترمیم یا پرکردگی کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به همراه مواد رزین بر روی سطح دندان قرار داده می شود و با تاباندن اشعه لیزر براحتی چسبانده می شود.

علاوه براین، دندانپزشکان از ماده اسید اچ برای چسباندن کامپوزیت به دندان نیز استفاده می کنند که استحکام کامپوزیت را افزایش می دهد. اما این ماده شامل چه ترکیباتی است؟ آیا استفاده از آن برای دندان ها مضر نیست؟

جواب این سوال ها را در ادامه این مقاله به شما خواهیم داد و در مورد مزایا و معایب اسید اچ با شما صحبت خواهیم کرد.

ژل اسید اچ چیست؟

یک نوع اسید فسفریک با غلظت 37 درصد می باشد که در فرآیند ترمیم دندان و حمله عاج و مینای دندان استفاده می شود، به بیان بهتر می توان گفت که باعث ایجاد یک زبری در سطح مینای دندان شده و به افزایش رطوبت مینای دندان کمک می کند. به این ترتیب، یک پیوند میکرو مکانیکی بین ماده ترمیم کننده و مینای دندان ایجاد می شود که استحکام دندان را نیز افزایش می دهد.

به صورت عموم، اسید اچ به دو شکل محلول مایع و ژل در بازار موجود است که اکثر دندانپزشکان از نوع ژل بیشتر استفاده می کنند.

این ماده به گونه ای ساخته شده است که بر روی دندان به خوبی قابل رویت بوده و تقریبا 15 تا 30 ثانیه بر روی سطح دندان باقی می ماند.

از کاربرد های ماده اسید اچ می توان به آماده سازی دندان برای پر کردن کامپوزیت، باند براکتهای ارتودنسی و غیره نیز اشاره کرد. در بعضی مواقع از ژل اسید اچ برای چسباندن نگین بر روی دندان جهت زیبای سازی نیز استفاده می شود.

برای مشاهده انواع محصولات اسید اچ با برندهای متفاوت می توانید وارد بخش محصولات ابزارهای ترمیمی شده و سفارش خود را ثبت کنید.

 

ژل اسید اچ - ابزار ترمیمی دندان

روش های استفاده از اسید اچ در دندانپزشکی

با توجه به کاربرد ماده اسید اچ سه روش عمده برای استفاده از آن وجود دارد که بعد از فرآیند اکسپور کردن مینای دندان انجام می شود. در روش اول، اغلب مرکز منشورهای مینای دندان برداشته می شود و اطراف آن به حالت اولیه خود باقی می ماند.

اما در حالت دوم برعکس حالت اول رخ می دهد و مرکز مینای دندان دست نخورده باقی می ماند. در روش سوم، حالت تصادفی ایجاد می شود که ممکن است نظر به وضعیت دندان متفاوت باشد و برخی قسمت ها بدون تغییر باقی بماند.

کاربرد اسید اچ در باندینگ دندان

اسید اچ به دلیل کاربرد فراوانی که دارد باعث شده تا دندانپزشکان از این محصول استقبال کنند. کاربرد اصلی اسید اچ در باندینگ دندان می باشد که به منظور اهداف خاصی قابل استفاده است.  

باندینگ دندان به عملی گفته می شود که در آن مواد پلاستیکی با دوام مانند رزین بر روی دندان استفاده شده و با تاباندن اشعه لیزر به سطح آن باعث سخت شدن آن می شود و در آخر به دندان می چسبد.

بهترین اسید اچ ها از برندهای FGM، ماکوئیرا و fill etch ازفروشگاه آبادیس گستران فردا خریداری کنید.  

مزایای استفاده از ژل اسید اچ در دندانپزشکی

با توجه به کاربرد فراوانی که این ماده دارد می توان ادعا کرد که مزایای زیادی در عملکرد بهینه دندان خواهد داشت. از جمله مزیت هایی که اسید اچ دارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • قسمت هایی از دندان که محدودیت شدید دسترسی دارند براحتی قابل استفاده است.
  • در مقایسه با مواد دیگر عوارض جانبی خاصی ندارد.
  • عملکرد بسیار قوی در برداشت لایه اسمیر حاوی پلیمر های با زیست سازگاری عالی دارد.
  • قابلیت شستشوی سریع و آسان با آب را دارد.
  • ارتقای استحکام باندینگ در میان مواد ترمیمی و دندان
  • قابلیت چسباندن براکت های ارتودنسی را دارد.
  • متناسب با ساختار مینا و عاج ها است.
  • رنگ مطلوب و متفاوت برای کاربرد های دندانپزشکی دارد.
  • رسوبات سیلیسی برجای نمی گذارد و حساسیت ایجاد نمی کند.
  • ایستایی و رئولوژی بسیار مناسبی دارد.
  • خاصیت آنتی باکتریال دارد.
ژل اسید اچ - فروشگاه آبادیس گستران فردا

معایب استفاده از ژل اسید اچ در دندانپزشکی

در مقایسه با مزایای ماده اسید اچ، عوارض آن نسبتا کمتر است و در موارد محدودی ممکن است با عوارض ناچیزی مواجه شوید.

هنگامی که از اسید اچ استفاده می شود به دلیل خاصیت اسیدی باید مراقب چشم ها، پوست و بافت های نرم داخل دهان باشید. به همین دلیل بهتر است در مطب دندانپزشکی همیشه از تجهیزات محافظتی و استریل شده برای هر شخص استفاده شود تا عوارضی برای بیمار ایجاد نگردد.

پیشنهاد می کنیم: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزارهای پروتز مقاله آشنایی با انواع ابزارهای پروتز دندان را بخوانید.

شرایط نگهداری ژل اسید اچ

این ژل در دمای 23 درجه سانتی گراد نگه داری می شود و پس از مصرف باید آن را در یک محفظه با درب بسته و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

هنگام استفاده از اسید اچ باید از ابزارهای استریل شده و یک بار مصرف استفاده شود تا از بروز میکروب در دهان و دندان بیمار جلوگیری شود.

باکیفیت ترین مواد ترمیمی دندانپزشکی در آبادیس گستران فردا

با توجه به اهمیت تجهیزات دندان پزشکی، کیفیت از مهم ترین عواملی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. به همین دلیل ما بزرگترین و بهترین فروشگاه تجهیزات پزشکی را به شما معرفی می کنیم که می توانید هر گونه ابزارهای ترمیمی دندان، ابزارهای پروتز، مواد و تجهیزات عمومی و غیره را با قیمت مناسب خریداری کنید.

فروشگاه آبادیس گستران فردا با پشتیبانی 24 ساعته آماده است تا با ارائه مشاوره رایگان شما را برای سفارش محصولات پزشکی راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *