مقالات

آشنایی با انواع ابزارهای پروتز دندان

ابزار پروتز دندان

پروتز دندان از روش هایی است که به منظور جایگزین دندان های آسیب دیده استفاده می شود. انواع مختلفی از پروتزهای دندانی در حوزه دندانپزشکی وجود دارد که از نظر جنس با یکدیگر متفاوت هستند. از جمله وسایلی که در فرآیند پروتز دندان کاربرد دارند می توان به روکش ها، ایمپلنت ها و دستگاه های متحرک از جمله دندان مصنوعی کامل یا جزئی اشاره کرد.

پروتزها برای رسیدن به اهداف خود به یک آرمنتاریوم بزرگ با طیف وسیعی از ابزار نیاز دارند. هر ابزار دارای عملکرد خاصی است و توسط سازندگان برای استفاده مورد نظر ساخته شده است. برای متخصص پروتز علاوه بر آشنایی با ابزارها، آگاهی و درک نحوه استفاده صحیح و ایمن از آن ها نیز ضروری است.

ابزارهای پروتز به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که بتوانند ساختارهای دندان را برای ترمیم‌های مصنوعی آماده و بهترین محیط را برای مواد قالب‌گیری ایجاد کنند که پروتزهای آزمایشگاه‌های دندانپزشکی را تغییر دهند.

سینی های قالب گیری پروتز دندان

این سینی ها عموما به منظور نگهداری مواد قالب طراحی شده اند. برخی از سینی های قالب گیری یکبار مصرف هستند و معولا از پلاستیک ( نایلون یا پلی استایرن) ساخته شده اند. پنج سایز از سینی های قالب گیری در بازار موجود می باشد که بین 0 تا 4 سایز قابل استفاده هستند.

یکی از انواع سینی های قالب گیری از جنس فولادی ضد زنگ هستند که  برای استریل کردن در اتوکلاو استفاده می شود و به گونه ای طراحی شده اند که قابل استفاده مجدد نیز هستند.

اگر می خواهید بهترین و جدیدترین ابزارهای دندانپزشکی را با قیمت مناسب برای خود تهیه کنید، هم اکنون با ما تماس بگیرید.

ابزار پروتز دندان - آبادیس گستران فردا

سینی های تکی پروتز دندان

این سینی‌ها را به عنوان سینی ‌های سفارشی نیز می شناسند، که بر روی یک قالب تشخیصی از پیش ساخته شده برای اشخاص بی ‌دندان استفاده می‌ شوند.

سینی های تکی از ابزارات مهم در ساخت پروتزهای متحرک کامل هستند، زیرا از طریق قالب‌گیری دقیق لبه‌ها امکان نگهداری بهتر را فراهم می ‌کنند. مهمتر از همه امکان چسباندن بافت های نرم از جمله اتصالات دهلیزی و فرنال را نیز فراهم می کنند.

در طول ساخت سینی قالب گیری، می توان از یک فاصله دهنده مومی برای تکرار ضخامت هر ماده قالب گیری استفاده کرد. سینی تکی معمولاً برای یافتن بهترین تناسب ممکن برای برداشت نهایی نیاز به پیرایش دارد. اما سینی های جداگانه معمولا از مواد اکریلیک، شلاک یا ترکیب سینی ساخته می شوند.

آلژیناتورهای پروتز دندان

این ابزار جایگزینی برای دسترسی سریع دندانپزشک یا پرستار دندانپزشکی می باشد. آلژیناتور یک دستگاه الکتریکی است که یک کاسه مخلوط دندانی را می چرخاند. مزیت استفاده از آلژیناتور این است که یک مخلوط همگن ثابت و بدون تخلخل ایجاد می کند.

دندانپزشک یا پرستار دندانپزشک می تواند آلژیناتور را با پودر آلژینات و آب مخلوط کند و سپس آن را با یک کاردک به طرف کاسه فشار دهد تا آلژیناتور کاسه را بچرخاند. از معایب آلژیناتورها می توان به هزینه خرید و تعمیر آنها اشاره کرد.

قیچی تاج و بریج

این قیچی به صورت منحنی طراحی شده و برای برش روکش های فولادی ضد زنگ، روکش های موقت آلومینیومی، تاج های موقت سفارشی، طناب های جمع کننده لثه و نوارهای ماتریس استفاده می شود. اغلب دارای یک تیغه برش کوتاه هستند که ممکن است مستقیم یا منحنی و باریک یا پهن باشند.

برخی از روکش ها به صورت پیش ساخته می باشند، اما شکل نهایی آنها باید متناسب با دندان آماده شده باشد. قیچی تاج و بریج می تواند مواد اضافی را از ناحیه گردنی این روکش ها جدا کند تا تناسب دقیق تری داشته باشد. علاوه براین، دندانپزشک می تواند با یک پروب تیز خطی را روی تاج علامت گذاری کند تا محل برش را مشخص کند.

فورسپس برداشتن تاج

از این ابزار برای برداشتن روکش‌های موقت یا روکش‌های دائمی در طول آزمایش استفاده می شوند. فورسپس از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌ و ممکن است دارای لنت‌های لاستیکی قابل تعویض باشند. آنها یا به طور خاص برای فک بالا یا فک پایین قابل استفاده هستند.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزارهایی ارتودنسی مقاله کاربرد دستگاه ساکشن در دندانپزشکی را مطالعه نمایید.

تاج های پیش ساخته پروتز دندان

روکش های پیش ساخته به عنوان ترمیم های موقت قابل استفاده هستند و در شرایط اضطراری بسیار کارآمد می باشند. متخصص پروتز تاج را به عنوان بخشی از کیت با اشکال و اندازه های مختلف خریداری می کند.

این تاج ها ممکن است از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا رزین اکریلیک ساخته شده باشند و با یک ماده چسبنده موقت مانند اکسید روی اوژنول، فسفات روی یا کامپوزیت‌های قابلیت چسبندگی بر روی دندان ایجاد کنند.

روکش های موقت باید محافظت کافی از دندان را در برابر آسیب یا شکستگی بیشتر تا زمانی که روکش دائمی در دسترس قرار گیرد، ایجاد کنند. این شامل حفاظت پالپ، ثبات موقعیت، عملکرد اکلوزال، سهولت تمیز کردن، حاشیه صاف، حفظ و زیبایی است. 

از معایب روکش های پیش ساخته این است که برای دستیابی به تناسب حاشیه ای کافی باید تنظیم شوند، این امر می تواند زمان بر باشد. در مقایسه با روکش های دائمی مقاومت کمتری در برابر نیروی مکانیکی دارند و ممکن است شل شوند.

ابزار پروتز دندان - تجهیزات دندانپزشکی

آرتیکولاتور دندانی یا مفصل ساز

آرتیکولاتور دندانی ابزاری است که برای تولید مثل و ایجاد ارتباط بین موقعیت های فک پایین تا فک بالا استفاده می شود. برای کمک به ایجاد پروتز متحرک و ثابت و همچنین برای درمان ارتودنسی بسیار عالی است.

وظیفه آن نگه داشتن گچ های فک بالا و فک پایین در یک موقعیت ثابت دقیق و شبیه سازی حرکت فک است. از این ابزار می‌توان وضعیت اکلوزال را نیز شناسایی کرد و با ایجاد یک برنامه درمانی موقعیت دندان‌های مصنوعی را مشخص کرد.

مفصل سازها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اتصال دهنده های لولای ساده
  • مفصل سازهای آناتومیک
  • اتصال دهنده های قابل تنظیم
    • نیمه قابل تنظیم
    • کاملاً قابل تنظیم

خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی 

شرکت آبادیس گستران فردا، با هدف ارائه خدمات عالی انواع تجهیزات پزشکی مدرن از قبیل ابزار ارتودنسی، پروتز، ایمپلنت و غیره را با کیفیت عالی و تکنولوژی پیشرفته به شما عرضه می کند.

برای مشاهده محصولات و ثبت سفارش خود می توانید هم اکنون وارد سایت شده و محصول مورد نظر را در سبد خرید خود اضافه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *